Information

Inflyttning

 

Vid inflyttning är det ofta mycket att tänka på och mycket som skall göras. Det gäller att komma ihåg allt ifrån att göra en adressändring till att flytta eller säga upp befintliga abonnemang i god tid innan flyttlasset går. Vi har nedan listat några punkter som vi tycker kan vara extra viktiga att tänka på i samband med inflyttning.

 

Hur går själva inflyttningen till?

 

Själva inflyttningen i din nya lägenhet sker enligt överenskommelse med Edison fastigheter. Vid inflyttningen sker en besiktning av lägenheten och samband med denna får du som ny hyresgäst kvittera ut dina nycklar.

 

 

 

Viktigt att tänka på för dig som ny hyresgäst

 

 

Hemförsäkring

Vi ställer krav på att våra hyresgäster tecknar en hemförsäkring för den nya bostaden. Detta för att du som hyresgäst skyddas mot ekonomiska förluster vid ex. inbrott, skada, brand eller översvämning samt mot situationer som gör att ni blir skadeståndsskyldiga mot andra. Observera att fastighetsägarens försäkring inte gäller för er egendom om det uppkommer skada vid olika händelser som inbrott, brand eller översvämning

 

 

El

Vid inflyttning, kontakta elbolaget Öviks Energi på telefon 0660-789 01. Detta då ni måste teckna ett elabonnemang för den nya bostaden.

 

 

TV och bredband

Gällande utbud för respektive fastighet kontakta oss

 

 

Avflyttning

 

Vid avflyttning måste kontraktet alltid sägas upp skriftligt, detta bör göras i god tid. Du som hyresgäst är ansvarig för att betala hyran under hela uppsägningstiden. Uppsägningstiden står angiven i kontraktet. Den månad lägenheten sägs upp inte räknas in i uppsägningstiden.

 

 

I samband med avflyttning gör vi på Edison en besiktning av lägenheten. Det är bra om du kan närvara vid denna. All utrustning som  tillhör lägenheten ska finnas på plats vid besiktningen. Vidare måste samtliga nycklar måste lämnas tillbaka vid avflyttning. Om detta inte görs kan ni bli skyldiga att bekosta låsbyte.

 

 

Lägenheten ska vara i bra skick vid avflyttning, var därför noggrann när ni flyttstädar. Den nya hyresgästen skall kunna flytta in utan ytterligare städning. Alla utrymmen som hör till lägenheten måste städas, inklusive balkong, förråd och eventuellt garage. Ni kan bli tvungen att betala städningen i efterhand om städningen ej bedöms vara tillräcklig.

 

 

Vid avflyttning se till att ta med alla era tillhörigheter som finns i lägenheten samt ev. förråd, garage och balkong/uteplats.

 

 

Tips gällande städning vid avflyttning

 

 

Kök

Drag ut spisen och rengör sidor och bakstycke samt vägg, skåpsidor och golv.

Rengör kokplattornas yta och kanter.

Rengör ugnen, plåtarna och grillgallret.

Rengör skärbrädans över- och undersida.

Rengör lamporna, ta bort lösa kupor och diska dem.

Tvätta rent köksskåpens in- och utsidor.

Torka av köksfläkt både in- och utvändigt. Rengör även filtret.

Frosta av och rengör kyl och frys.

Samla upp smältvattnet. Lämna kyl- och frysdörrarna öppna.

Rengör diskbänk och arbetsbänkar.

 

 

Badrum och toalett

Rensa golvbrunnen

Tvätta handfat (inkluderat vattenlåset), toalett och badrumsskåp

Glöm inte att rengöra toalettstolens utsidor och krök samt under handfatet

Tvätta golv och väggar

Rengör under badkaret

 

 

Rum

Ta bort alla ev. heltäckningsmattor från parkettgolv

Ta bort all mattejp

Dammsug och tvätta golven

Rengör elementen – glöm inte baksidan

Rengör alla fönsterkarmar och golvlister

Tvätta fönstren – invändigt, utvändigt och mellan inner- och ytterglasen

Torka ur alla garderober

Rengör alla dörrar

Samtliga fönster och dörrar ska vara stängda och låsta

 

Felanmälan och jour

 

Du som hyresgäst är skyldig att anmäla fel och brister som uppstår i lägenheten. Om ett fel uppstår med en större skada som följd, och du inte anmält, kan du bli ersättningsskyldig. Viktigt är också att du kan nås per telefon, då vår personal annars har svårt att åtgärda ditt fel. Den tiden du inte kan vara hemma ber vi om tillstånd att gå in med huvudnyckeln.

 

 

Ej akuta fel

För att göra en felanmälan, vänligen använd formuläret här >>

 

Felanmälan kan göras dygnet runt via det formuläret.

 

Under vardagar mellan klockan 07-20 går det också bra att ringa oss på telefon se kontakt.

 

 

Akuta fel

Akuta ärenden såsom:

 

Risk för personskador, inbrott, brand eller liknande: Ring 112.

 

Övriga akuta ärenden såsom:

 

Vattenskador

 

Stopp i avlopp

 

Ring oss på telefon som står under kontakt >>.

 

 

Våra regler

 

Här kan du hitta övrig relevant information.

 

 

Betalning av hyra

Hyran betalas i förskott och skall vara oss tillhanda senast sista vardagen före varje kalendermånads utgång. Hyresavier skickas ut kvartalsvis, en för varje månad.

 

Var noga med att betala hyran i tid. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta.  Måste dessutom påmminelse skickas ut eller lämna vidare ärendet till inkasso tillkommer även kostnader för detta.

 

Om betalning av hyra uteblir eller är försenad kan detta leda till uppsägning av ert hyreskontrakt.

 

Om ni inte fått någon hyresavi är ni ändå skyldiga att betala hyran. Kontakta oss omedelbart om ni har problem med betalning av hyran.

 

 

Hyra ut i andra hand

Det är inte tillåtet att hyra ut din lägenhet i andra hand utan hyresvärdens godkännande. Kontakta oss först om du vill veta mer om hur det går till att hyra ut i andra hand.

 

 

Om du blir störd?

För alla hyresgästers trevnad har du som hyresgäst, genom att teckna ett hyresavtal med oss förbundit dig att inte störa dina grannar vid någon tidpunkt på dygnet, dock är det extra viktigt mellan 22.00-07.00. Skall du vid något tillfälle ha fest är det bra att i förväg meddela grannarna och tänka på att ju senare klockan är, desto lägre ljudvolym.

 

Om du blir störd rekommenderar vi att du först talar direkt med din granne så att ni kan lösa problemet i samförstånd. Är det upprepade eller allvarliga störningar kontakta oss. Notera även datum och klockslag då störningen skett för bättre uppföljning vid mer frekventa störningar.

 

 

Skötsel av bostaden

Under hela hyrestiden, från första till sista dagen har ni ansvar för er lägenhet. Den skall städas och underhållas kontinuerligt. Onormalt slitage på grund av bristande underhåll kan göra er ersättningsskyldig.

 

Tvättstuga/Torkrum

Tvättider som bokats skall respekteras. Se även till att avsluta tvättpassen i tid samt att ev. bokningslås tas bort. Städa efter dig och lämna tvättstuga och torkrum i det skick du själv önskar finna dem. I övrigt, följ de ordningsregler som finns uppsatta i tvättstugan.

 

Persienner

Persienner och annan utrustning som ej är standard i lägenheten är hyresgästens egendom. Underhåll av sådan utrustning utförs därmed av hyresgästen.

 

Brandvarnare

Brandvarnare räddar många liv varje år. I alla Örnlyckans fastigheters lägenheter skall en sådan finnas monterad. Hyresgästen ansvarar själv för att regelbundet kontrollera och säkerställa att brandvarnaren fungerar d.v.s. rengöra den från damm samt vid behov byta batteri. Om brandvarnare saknas eller är trasig, vänligen kontakta oss.

 

Egna arbeten

Om ni vill installera en diskmaskin och/eller tvättmaskin. Tag alltid kontakt med oss på Örnlyckan först och invänta beslut innan installation sker.

Vidare får du även måla och tapetsera väggarna i lägenheten själv, förutsatt att arbetet utförs fackmannamässigt. Innan ändring utförs kontakta alltid oss först och invänta beslut.

 

Skadedjur

Om du upptäcker skadedjur eller ohyra i din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta omedelbart.

 

Kontakta oss så får ni den informationen ni behöver för att kontakta vårt försäkringsbolag som hanterar detta.

 

Parkering

De är endast till för de som har avtal med oss om parkeringsplats. Tyvärr har vi ingen gästparkering.